22 september 2022 
2 min. leestijd

5 tips voor jouw pizzamarketing

Een pizza maken? Daar draai jij als professionele bakker je hand niet voor om. Maar hoe stimuleer je de verkoop? Daarbij komt pizzamarketing om de hoek kijken. Pizza Prof-partner en horecamarketingdeskundige Maggy Stroes geeft je 5 tips voor jouw pizzamarketing. Zo ga je meer pizza verkopen.

Het lijkt misschien makkelijk: creëer een heerlijke pizza en je gerecht doet het werk voor je. Helaas is dit niet het geval, er zijn zoveel verschillende pizzarestaurants én -ketens waardoor de keus om ergens te eten bijna onmogelijk is voor je potentiële gast.

Mijn eerste tip: onderscheid jezelf van de rest. Klinkt gemakkelijk, toch? Is het eigenlijk niet. Werk met een thema, een branding die echt uniek is en superherkenbaar. Kleed je zaak aan in een thema. Er zijn allerlei manieren om jezelf te onderscheiden van de rest. Wil je graag klassieke pizza's serveren? Doe dit dan beter dan de concurrentie.

Zorg ervoor dat je gasten foto's willen maken en delen. User generated content (zoals dat zo mooi heet) is de beste reclame en het kost je helemaal niets. Van je eten tot je verpakking en het uiterlijk van je zaak: zorg ervoor dat mensen het willen vastleggen en delen. Bonustip: bedenk een eigen hashtag (#) en zorg ervoor dat dit of zichtbaar is op het menu of in je zaak, op deze manier vergroot je je vindbaarheid.

Huur zo nu en dan eens een professionele fotograaf in om mooi beeldmateriaal te schieten. Van je zaak, je keuken, het eten - van alles. Je kunt dit beeldmateriaal inzetten op allerlei manieren: je website, flyers, advertenties, social media. Kies een fotograaf die jouw pizza's perfect weet vast te leggen en binnen no-time trek je meer gasten aan.

5 tips voor jouw pizzamarketing

Time je posts op sociale media: post je berichten op momenten dat je potentiële klanten net trek beginnen te krijgen. Dus vlak voor de lunch begint of aan het einde van de middag, net voor mensen zin krijgen in avondeten. Grote kans dat je ze weet over te halen een pizza te eten.

Maak gebruik van micro-influencers. Dus geen influencer met een account met meer dan 100k volgers, maar zoek in je netwerk naar iemand uit de lokale omgeving met ongeveer 2000 à 3000 volgers. Nodig deze eens uit voor een diner in ruil voor een mention (vermelding) op sociale media.

Heb je vragen naar aanleiding van deze tips of kun je als horecaondernemer hulp gebruiken op het gebied van marketing? Neem dan contact op met Pizza Prof-partner Maggy Stroes. Via haar bedrijf MaggyStroes deelt ze haar kennis op het gebied van etiquette in de horeca, project- en management advies, optimale gastvrijheid en innovatie. Ga hier naar haar website voor meer info.

Over de schrijver

Wie wordt dé Nederlands kampioen Pizzabakken?

Welke pizzabakkers komen hun kunsten vertonen?
Wie staat er voor het eerst op het podium van Stichting de Lekkerste Wedstrijden.

Locatie: Horecava 2022 | RAI Amsterdam

Dinsdag 11 januari vanaf 13:00 uur

De beste pizza van Nederland zorgt gegarandeerd voor publiciteit en aanzien.
Is jouw pizza klaar voor het grote publiek? Doe mee aan het NK Pizza bakken!

Pizza Profs