De Pizzabakkers opvallende nieuwkomer in FSIN Food 500 van 2022
De Pizzabakkers is een van de opvallende nieuwkomers in de FSIN Food 500 van 2022 die op 29 juni 2022 is gepresenteerd. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) die de lijst samenstelt, signaleert verder een explosieve groei van bezorgformules, een toenemende vraag naar gezond eten, duurzaamheid en gemak.
Na een pauze van twee jaar in verband met corona, heeft het Food Service Instituut Nederland (FSIN) weer een ranglijst van 500 foodbedrijven in Nederland samengesteld. Daarin staan drie pizzaketens vermeld. Op nummer 3 is Domino’s te vinden, op plek 34 is dat New York Pizza en op 169 komen we De Pizzabakkers tegen en op plaats 428 staat Pizza Beppe.
Opvallende nieuwkomer
De Pizzabakkers is een van de opvallende nieuwkomers in de FSIN Food 500 van 2022. De samenstellers van deze ranking betitelen de Pizzabakkers als een ‘groeibriljant’. Deze pizzaketen realiseerde in 2021 een gemiddelde omzet per vestiging van 0,7 miljoen. Voor de pandemie was dit een gemiddelde omzet van 0,5 miljoen per vestiging.
Betaalbaar uit eten
De Pizzabakkers profiteren volgens FSIN van de behoefte van de consument om betaalbaar uit eten te gaan (gemiddelde besteding van €17), de populariteit van pizza en de explosieve groei van pizzabezorging. Zo’n 40 procent van de omzet van Pizzabakkers komt uit bezorging. Voor dit jaar verwacht de keten een groei van 175 procent naar 31 vestigingen.
Explosieve groei bezorgformules
De pandemie en de bijkomende overheidsmaatregelen hebben ervoor gezorgd dat de ondernemingen in de foodservice (waaronder klassieke horeca, cateraars en gemakszaken) vorig jaar samen minder omzet draaiden dan in de FSIN Food500 van 2019. Daarnaast signaleren de onderzoekers een explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden als dé ontwikkeling van 2021 in de Nederlandse foodmarkt.
Consument wil duurzamer en gezonder
Opvallend is verder dat ondernemers in de Food500 ervoor kiezen om hun producten te verduurzamen en zich te richten op gezondere producten. Bij een groot aantal van de nieuwkomers in de Food500 is duurzaamheid of gezondheid ook de kern van hun propositie.
Maaltijdbezorging verdubbelt
De verwachting van de marktonderzoekers is dat het (voorlopige) einde van de meeste coronamaatregelen van de overheid allerminst een eind aan de groei in de maaltijdbezorging betekent. Die markt zal tussen nu en 2030 naar verwachting verdubbelen. Ook voor de klassieke horeca (en voor pizzeria’s en pizzarestaurants) ligt daarin een belangrijke kans.
Meer gemak
Als aandachtspunten voor investeringen door foodbedrijven voor dit jaar worden genoemd: nieuwe locaties, personeel, digitalisering en het verbouwen van bestaande locaties. De belangrijkste kansen voor de foodsector liggen in de behoefte aan meer gemak bij consumenten, gezonder eten en meer behoefte aan duurzame producten.
Bron: FSIN Food 500.