28 september 2022 
2 min. leestijd

‘Met neuromarketing verhoog je de gastbeleving én de omzet’

Waarom zit de ene pizzeria stampensvol en de andere niet? Het antwoord op deze vraag geeft Lisanne Korfage van HTC Advies tijdens het Pizza Inspiratie Event op 24 oktober bij SVO in Houten. Tijdens haar lezing geeft ze tips en voorbeelden hoe je met neuromarketing de gastbeleving én de omzet van je pizzazaak verhoogt.

“Mijn naam is Lisanne Korfage en ik ben hospitality adviseur en onderzoeker consumentengedrag bij HTC Advies.

“Als adviseur bij HTC Advies houd ik me bezig met het bedenken, bouwen en optimaliseren van hospitality-concepten. Dat varieert van een horecazaak op de hoek tot een multinational. Vanuit mijn achtergrond in de hospitality- en retailwereld optimaliseer ik samen met ondernemers deze concepten. Dat doe ik met behulp van inzichten vanuit de neuromarketing en omgevingspsychologie.”

“Ik krijg energie van gedreven en creatieve ondernemers die zichzelf blijven uitdagen en ontwikkelen. Daarnaast ben ik gefascineerd door de kracht van ons onderbewustzijn.” 

“Ja. De titel van mijn voordracht is: ‘Ontdek verborgen omzet onder pizzalovers’. 

“Samen met de aanwezigen bekijk ik verschillende pizzaconcepten door de ogen van de gast. Daarnaast deel ik inzichten over onbewust consumentengedrag oftewel neuromarketing. Hiermee kan de ondernemer de gastbeleving én omzet verhogen.”

“Slechts 5 procent van ons gedrag is bewust, de rest speelt zich op onbewust niveau af. Vanuit de kennis dat sfeer en beleving bepalend zijn voor succes, laat ik zien hoe je met kleine aanpassingen op een menukaart of in de restaurantomgeving nog beter inspeelt op dit onbewuste gedrag van de gast. Ik geef do’s en don’ts vanuit neuromarketing. Bijvoorbeeld dat je tot wel 20 procent meer verkoopt wanneer je een afbeelding op je menukaart zet.”

”Onderscheidend vermogen in de branche. Mijn belangrijkste boodschap is: de toepassing van neuromarketing is eenvoudig, hoeft niks te kosten en levert meerwaarde in beleving en omzet. 

“Omdat je antwoord wilt hebben op de vraag waarom de ene zaak stampensvol zit en het bij de buurman leeg is.”

“Kijk door de onbewuste ogen van de gast naar je concept en omgeving. Stel niet alleen de gebruiker centraal, maar ook het brein dat ons gedrag en gevoel nu eenmaal enorm beïnvloedt. Die 95 procent dus…”

“Helemaal van deze tijd! Naast de authentieke pizza’s ben ik groot voorstander van innoveren. De Covid-periode heeft trends versneld en de consument nog bewuster en kritischer gemaakt. Innoveren is een must en geeft energie. Ook een product als pizza kan beter, gezonder, duurzamer of gewoon anders. En persoonlijk ben ik met mijn intolerantie voor tarwe natuurlijk ook fan van de pizza’s met een spelt- of glutenvrijebodem.”

“Het liefst iedere dag. Mij maak je het meest blij met een pizza Napoletana.”

“Miso als ware umamibom.”

Wil je meer weten over neuromarketing en ben je benieuwd naar wat Lisanne Korfage hierover gaat vertellen op 24 oktober aanstaande? Kom dan naar het Pizza Inspiratie Event in Houten. Meld je hier aan.

Over de schrijver

Wie wordt dé Nederlands kampioen Pizzabakken?

Welke pizzabakkers komen hun kunsten vertonen?
Wie staat er voor het eerst op het podium van Stichting de Lekkerste Wedstrijden.

Locatie: Horecava 2022 | RAI Amsterdam

Dinsdag 11 januari vanaf 13:00 uur

De beste pizza van Nederland zorgt gegarandeerd voor publiciteit en aanzien.
Is jouw pizza klaar voor het grote publiek? Doe mee aan het NK Pizza bakken!

Pizza Profs