03 mei 2021 
3 min. leestijd

10 tips om meer te verdienen met je pizzakaart

Wil jij meer verdienen met je pizzakaart? Met alleen een gortdroge opsomming van jouw pizza’s kom je er niet. Kijk eens met andere blik naar je menukaart. Vraag je niet alleen af WAT je op de pizzakaart zet maar ook HOE en WAAR. Zet je menukaart in als verkoop- en communicatiemiddel en boost zo jouw pizza-omzet. 10 tips om meer te verdienen met je pizzakaart.

Hangt er bij jou in de horecazaak een krijtbord met daarop jouw assortiment pizza’s? Of zet je een stoepbord in om je pizza’s aan de man te brengen? Misschien denk je wel dat het alleen online aanprijzen van je hardlopers via social media wel genoeg is.

Helaas laat je dan kansen liggen. Het loont de moeite om eens met andere ogen naar je eigen pizzakaart te kijken. Als horecajournalist heb ik (Bianca Roemaat van Roux Communicatie) samen met horeca adviseur Petra Venekamp van ConcreetAdvies) ontdekt dat je de menukaart namelijk prima in kunt zetten als verkoop- en communicatie/marketingmiddel.

Boost je menukaart!

Om ondernemers daarbij te helpen, zijn Petra en ik vanaf 2018 menukaartadvies en workshops Boost je menukaart! gaan geven. Als horecajournalist kijk ik daarbij naar de communicatiekant. Petra let op de bedrijfseconomische aspecten, zoals het prijsbeleid en menu-engineering.

Door gebruik te maken van de psychologie achter de menukaart kun je ook jouw pizzakaart optimaliseren. Denk daarbij aan het gebruik van kleur en vormgeving. Hieronder delen we 10 tips om meer te verdienen met je pizzakaart.

1. Maak gebruik van menu-engineering

Pak je verkoopcijfers uit je kassa, je gerechtcalculaties en inkoopsprijzen erbij. Ga aan de slag met menu-engineering. Breng in kaart welke pizza’s jouw winnaars, slapers, verliezers en hardlopers zijn. Deze inzichten neem je mee in het samenstellen van je kaart.

2. Kus je slapers wakker

De pizza’s die je veel verkoopt en met een hoge marge zijn jouw winnaars. Die moet je laten ‘shinen’ op een opvallende plek op je kaart. Dat geldt ook voor je slapers (met een hoge marge en lage verkoopcijfers). Die kus je wakker door ze bijvoorbeeld in een kader te zetten of een vet gedrukt lettertype te gebruiken. In deze blog meer tips om je slapers wakker te kussen.

3. Houd het overzichtelijk

Overvoer je gast niet met een ellenlange opsomming van pizza’s. Houd je kaart overzichtelijk en voorkom zo keuzestress. Laat je aanbod in een oogopslag zien. Zet items in rijtjes van zes bij elkaar.

4. Gebruik de juiste kleuren

Maak er geen bonte kermis van. Kies voor een paar kleuren. Bedenk verder dat rood en blauw de kleuren zijn waarmee je de eetlust van je gast prikkelt. Geel en paars roepen verzadiging op. Groen wordt vaak geassocieerd met natuurlijk, groen en vers.

5. Maak het leesbaar

Denk bij het kleurgebruik ook aan de leesbaarheid. Gele letters zijn bijvoorbeeld lastiger te lezen tegen een witte achtergrond en andersom. Kies een aantrekkelijk, leesbaar lettertype.

6. Schrijf in klare taal

Taalfouten zijn slordig. Als je Italiaanse termen gebruikt, zorg dan dat deze correct gespeld zijn. Voeg eventueel een omschrijving van de ingrediënten toe als je veel vragen krijgt van gasten over wat er nu eigenlijk op die pizza zit.

7. Laat het euroteken weg

Gebruik geen euroteken, dat scheelt zo 10 procent omzet. Dit blijkt uit vele onderzoeken. Een euroteken wordt in het menselijke brein geassocieerd met geld uit geven en zorgt elke keer voor een pijnprikkel.

8. Pas storytelling toe

Vertel wat jouw pizzeria of restaurant uniek maakt en waarom gasten bij jou moeten komen. Vertel jouw verhaal.

9. Kies de juiste plek

Heb je een afhaalbalie? Of zie je dat gasten vaak de actie bij de pizzaoven volgen? Benut deze blikvangers en deel hier jouw assortiment via een krijtbord. Beveel hier een special (bijvoorbeeld juist een slaper) aan.

10. Benut de online mogelijkheden

Met alleen een foto van een mooie pizza op Insta of Facebook ben je er niet. Gebruik alle online mogelijkheden om je pizzakaart te laten zien. Plaats deze op je Facebook-pagina, op je Google Mijn Bedrijf-vermelding en op je website. Of zet een QR-code op je tafels waarmee gasten met hun telefoon naar de kaart op je site kunnen gaan.

Vraag onze gratis checklist aan

Wil je meer weten over het optimaliseren van jouw pizzakaart? Vraag dan de gratis checklist Boost je menukaart! aan met 25 aandachtspunten voor jouw kaart. Mail deze vraag naar info@boostjeomzet.nl.

Over de schrijver
arrow_drop_up arrow_drop_down